Pannenkoeken - Reisverslag uit Bocairent, Spanje van Wout Haasteren - WaarBenJij.nu Pannenkoeken - Reisverslag uit Bocairent, Spanje van Wout Haasteren - WaarBenJij.nu

Pannenkoeken

Door: Wout

Blijf op de hoogte en volg Wout

12 December 2009 | Spanje, Bocairent

Pannenkoeken,

Het is misschien een vreemd verhaal maar toch wil ik graag met jullie de eerste dag dat ik pannenkoeken heb gegeten in Spanje delen.
Velen van jullie zullen bekend zijn met het fenomeen pannenkoek, maar voor veel zal het niet hetzelfde zijn. Pannenkoeken zijn er in vele soorten en maten, zo hebben de Amerikaan een klein dik pannenkoekje die over het algemeen dusdanig bedolven wordt met siroop (voor de kenners; Maple Sirup) dat men het verschil tussen pannenkoek en stroop niet meer kan zien. Deze vorm is vooral populair geworden door het tijdschrift Donald Duck (hier Pato Donald) waar het in grote hoeveelheden wordt verorberd. (5 pannenkoeken aan 1 vork tegelijk naar binnengepropt in een snavel met tanden). Daarnaast heb je natuurlijk de franse crêpe die schijnbaar dun gegeten moet worden en met een verscheidenheid van inhouden. Men moet natuurlijk niet vergeten de variant voor het dessert, het flensje. Een verrukkelijke varriant waar de culinaire liefhebber van kan genieten met slagroom, ijs en voor het luxe dier, geflambeerd.
De dikte van pannenkoeken is natuurlijk essentieel, van de dikke Amerikaanse tot de flensje, tot de belegde pizza achtigen van de pannenkoeken- hut/boot/herberg/kabouterhut/padden stoel etc. tot de alom bekende en mijn favoriete Nederlandse pannenkoek van mijn moeder (bis bis, encore applaus etc.).

Om toch een context te geven van waar dit verhaal heenleid zal ik vertellen hoe er bij ons thuis pannenkoeken gegeten worden.
Mijn moeder bakt over het algemeen de pannenkoeken. Ze zijn naar verhouding vrij dun en worden in het oudste pannetje gebakken die wij in ons huis hebben, volgens mij is deze nog van de grootmoeder van mijn moeder geweest en hij doet nog steeds dienst.
Over het algemeen staat het hele huis blank van de ‘vapores de pannenkoek’ en wordt een flinke stapel gezamenlijk verorberd aan de eettafel. Beleg verschilt per familie, maar bij ons is het over het algemeen; eerste stapel naturel (de zogeheten inbakpannenkoeken) dan spek (katenspek) en kaas pannenkoek a la calzone (kaas in de pannenkoek gevouwen). Als laatste worden stukken appel door het beslag geraspt en gebakken als appel pannenkoeken. Lekker lekker van mama en zo heb ik het geleerd en zo maak ik ze zelf nog steeds. Hier in Spanje ging het (bij familie nota bene) heel anders.

Aller eerst de opstelling, aan de eettafel achterneef Ton, aan het fornuis zijn zoon achterneef Jeroen, moeder Pim, en ondergetekende. Gereedschap, pan 1, groot, pan 2, klein. Strategie der kokkerellen. Koken wat je lief is en hopen dat het niet op is voordat het de tafel bereikt heeft.
Ik denk niet dat deze avond normaal is wat gekookt moet worden maar het was verekte gezellig en we hebben erg gelachen.

Het begon als volgt, Pim had het idee om pannenkoeken te bakken en dit werd met luide instemming en de nodige orders der pannenkoek opgenomen door de rest van het huis (ik woon hier tijdelijk). Pim en ik bereidde het beslag en de pannen voor alvorens de rest arriveerde. In tegenstelling tot bij mijn ouders thuis werd hier niet eerst een stapel gebakken maar werden ze verorberd voordat het bord met de pannenkoek op tafel stond. Het resultaat was dus…. Pim bakt 3 pannenkoeken, Wout heeft ander recept en pakt pannenkoeken voor zich terwijl Pim en Ton aan tafel de koeken verorberden die al geprepareerd zijn, Jeroen en ik hebben discussie over pannenkoeken, dus Wout bakt pannenkoek terwijl Ton ze opeet, de nodige koeken vliegen de pan uit terwijl de recepturen en varianten om de oren vliegen. Ik eet er 2 die voor Jeroen waren, Jeroen eet die van Pim, Ton eet die van iedereen en blijf geheel strategisch aan tafel zitten terwijl de borden voor zijn neus neergezet worden. (keuze is vrij want iedereen loopt toch heen en weer van pan naar tafel). Met appel zonder appel, met kaas zonder kaas, gebakken kaas uitgevouwen kaas, pannenkoek met worst. Een slagveld is er niets bij. Resultaten van het einde van de avond, iedereen heeft teveel pannenkoeken gegeten ;)

Maar het was wel lekker.

Groetjes
Wout

  • 12 December 2009 - 00:03

    Mirella:

    Hola Wout:

    Wat superleuk om weer iets van je te horen!! En dan vanuit Spanje!! ha ha ha. Wie had dat gedacht!! NOu, dan komt dat Spaans je toch nog van pas he???
    Ik heb jouw verhaal van de pannenkoeken gelezen. 's lands wijs, 's lands eer hoor!! Hartstikke geinig verhaal!!
    Verder alles ok? Hier druk. Veel lessen!! VOlgende week lopen de meeste cursussen zo'n beetje af. Dan begint de nieuwe ronde weer vanaf 25 januari.
    Mocht ik je niet meer spreken, dan wens ik je:
    feliz navidad y próspero año nuevo y hasta la próxuna vez,
    Un cordial saludo,
    Mirella

  • 12 December 2009 - 13:02

    Yvonne:

    Wout,

    Ik kwam niet meer bij van het lachen, ik stel me zo voor dat het echt een huishouden van Jan Steen moet zijn geweest onder het pannenkoeken bakken! Hopelijk volgen er nog meer hilarische verhalen!!
    Veel plezier iig nog ;)

    Liefs,
    Yvonne

  • 12 December 2009 - 16:38

    Tamara:

    Grappig verslag over pannenkoeken! Lekker hoor, ik krijg er honger van:)

    groetjes Tamara

  • 14 December 2009 - 13:13

    Dunja:

    Hey Wout,

    Geweldig hoe jij van een pannenkoekdiner een komisch verhaal kan maken hahaha! Volgens mij heb je het in ieder geval wel erg naar je zin! Gaat het Spaans spreken ook goed?

    Liefs Dunja

  • 14 December 2009 - 23:29

    Kim:

    klinkt wel erg lekker, ik kan die amerikaanse pannenkoeken van hier niet meer zien! Ik had die de eerste keer dat ik die had nog niet eens herkend als pannenkoek ;).

  • 23 December 2009 - 22:16

    Caroline:

    hoi Wout,leuk verhaal over pannekoeken. ik zie het voor me. grappig, ik bak ze niet dun en wij eten ze met suiker en stroop en meneer oom jeroen een spekpannekoek. caspar neemt de overgebleven mee met honkbal in een bakje. en de eerste moet mislukken om zelf op te eten! liefs van je tante.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wout

TJa, het is slechts een verhaal over waar ik nu weer uithang. Mijn rondzwervingen over deze aardbol en hopelijk een paar leuke verhalen die het lezen waard zijn. Groet Wout

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 692
Totaal aantal bezoekers 16918

Voorgaande reizen:

30 Januari 2014 - 06 Juni 2014

Nicaragua, Docenten leren wat ze willen leren

28 April 2013 - 19 Mei 2013

Ghana

16 Februari 2012 - 04 Maart 2012

Rondreis Vietnam

03 Oktober 2009 - 10 Maart 2010

Het Avontuur Spanje

01 Mei 2008 - 18 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: