Tijd bom en update, - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Wout Haasteren - WaarBenJij.nu Tijd bom en update, - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Wout Haasteren - WaarBenJij.nu

Tijd bom en update,

Door: Wout

Blijf op de hoogte en volg Wout

26 Juni 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo allemaal,
het is alweer een paar weekjes terug maar zoveel nieuwe dingen gebeuren er nu ook weer niet. Ik ben bezig met het bevorderen van het school systeem voor kinderen met leerafdoeningen en daarvoor ben ik tijdens de staking nog naar een van de laatste openbare scholen geweest die nog open waren.
Een gesprek met de directeur van de school hielp ons realiseren hoe het in dit land eigenlijk is.
Ik kan het in 1 woord waardeloos noemen maar dan is jullie leesplezier wel heel snel afgelopen. Het schoolsysteem klopt niet, erg zijn te weinig leerkrachten en teveel leerlingen en dit komt voornamelijk door de apartheid. Zelfs 13 jaar na de val van de apartheid kun je de gevolgen hier goed zien. Niet dat de apartheid slechter was dan nu, want in sommige gevallen was het zelfs beter, de witte scholen hadden hun leraren en hetzelfde gold voor de gekleurde en de zwarte scholen. Elke groep had ook zijn eigen psychologen en personeel die hielp met de ontwikkeling van elke afzonderlijke groep.
Nu viel dit systeem in 1994 en toen werd alles op 1 hoop gegooid, iets wat nooit zo snel had mogen gaan. Het gevolg was dus dan ook dat veel zwarte mensen hun kinderen naar de volgens hen betere gekleurde school of voor de gekleurde de witte scholen.
Toen waren er te weinig leraren voor alle scholen en dat heeft zich tot op de dag van vandaag nog niet hersteld.
De leraren moesten spontaan veel meer kinderen lesgeven dan waar capaciteit voor was, na vele jaren hard werken kwam er steeds meer geld in het land binnen en begon meer welvarender te worden, alleen al het extra geld ging in de ministers zitten en kwam niet naar de leraren toe en alle andere mensen die er veels te hard voor moesten werken. Dit heeft 4 week geleden de grootste staking van het land veroorzaakt sinds de rellen in 1974 waar honderden studenten zijn opgepakt en omgekomen.
Tot nu toe gaat het redelijk rustig maar zoals de titel van mijn verhaal al zegt het is een bom met een brandende lont en zover ik kan zien zal deze zeker nog een keer ontploffen. Want met de staking van de scholen is het eerste steentje beginnen te rollen. Verwacht word dat naast de politie ziekenhuizen en andere ambtenaren straks ook de mijnwerkers gaan staken. Een groep die zeker 2 keer zo groot is. Het wordt dus eerst slechter voordat het beter wordt en het zal zeker een paar generaties duren voordat alles rechtgetrokken is. Voor mijn project is het vrij jammer geweest dat de scholen gestopt zijn met werken want erg ver met onze liefdadigheid zijn we niet gekomen, we doen nog steeds ons best maar van bepaalde bronnen hebben we al gehoord dat de scholen pas in het volgende schooljaar weer opengaan.

Maar om op leukere dingen terug te komen, vrijdag 2 week gelden hebben we een van de eerste feesten gehad met de hele school. Het thema was Monte Carlo, dit hield in dat iedereen in ‘Black Ty’ moest komen (voor de Nederlanders lastig want die hadden niet veel bij zich, ik had zelf witte sportschoenen aan ;).
Naast de kleding voorschrift zou er nog gepokerd en black jack gespeeld worden. Een erg leuke avond en ben wat geld verloren maar met 50 rand winst uiteindelijk weggelopen (5 euro omgerekend), de dames waren mooi gekleed en de cocktails lekker. Uiteindelijk zijn we daarna zelfs nog uitgeweest dus kortom een geslaagde avond.
De dag daarna hadden we een braai in Alicedale, Alicedale is een dorpje in the middel of nergens waar de wildlife studenten studeren. We waren uitgenodigd en natuurlijk ging bijna iedereen die kant op. Het eten werd betaald door school en het drank door onszelf, erg veel gegeten gefeest en meer gedronken met het gevolg dat na deze zeer geslaagde avond iedereen op zondag een beetje moe op de bank bleef hangen.

De week zelf verliep vrij rustig en we komen redelijk ver met ons werk naast alle tegenslagen. Maar op donderdag ben ik met Jasper naar Hogsback gegaan om leuk te gaan hiken. Een lekker lang weekend dat heel positief begon. We waren namelijk de verkeerde weg ingeslagen, we hadden de verharde weg moeten hebben maar de eerste weg was een dirt-road die ons dwars door de natuur heen heeft geholpen. Het voordeel van deze toeristische route was dat we opeens midden in een game reserve zaten. Ik was daar tot nu toe nog niet in geweest en na 5 minuten zagen we onze eerste witte neushoorn al, Jasper is een wildlife student en weet vrij veel over de natuur dus de trip door deze reserve was dan ook erg leuk.
Ergens halverwege de middag kwamen we in Hogsback aan en na even zoeken kwamen we bij ons doel, Backpakkers ‘Away with the Faries’. Het gebied hier is waar JJR Tolkien zijn inspiratie opdeed voor ‘The Lord of the Rings’ dus overal en nergens vond je hobbitons, Lothloriens en andere LOTHR namen. De backpakkers zelf was erg leuk en met onze barmannen, Buchle, Dane, Barry en anderen hebben we een toffe tijd gehad.

We hebben ook een paar leuke hikes gemaakt, want op vrijdag gingen we al direct een van de grootste in de omgeving doen en zijn de Hog 1 opgeklommen. Een berg van 1836 meter hoog langs watervallen, verbrande bossen, prachtige uitzichten en ander natuurschoon. Omdat ze sommige stukken platgebrand hadden om de natuur te verbeteren was mijn ‘witte’ broek redelijk zwart en mijn benen flink gehaverd. ’s Avonds kamen nog wat mensen uit Port Alfred op bezoek en ben na een leuk feestje lekker gaan slapen. Zaterdag was de dag van de watervallen, de andere Hollanders waren alweer naar het volgende dorp gereden en wij gingen een wat kleinere hike volgen zodat ze ’s middags nog naar het rugby konden kijken. Erg mooi en knap hoe de natuur zich kan vormen. Na het rugby de rest van de dag geluierd en nog lekker uit eten geweest. Zondag zouden we op tijd terug gaan naar Port Alfred om nog wat leuks te doen.

Helaas mocht dat niet gebeuren want na ongeveer een uur reiden hield de auto er mee op. Uiteindelijk hebben we 6 uur bij een pompstation gestaan wachtend op een nieuwe wagen en onderhoud. Dit pompstation was de locale verzamelplaats en wij waren de enige blanken met de slechtste wagen, de wereld was voor een paar uur omgedraaid, een best aparte ervaring.

Uiteindelijk waren we om 21.30 in Port Alfred en ben die avond lekker vroeg me nest ingegaan. Was wel goed voor de verandering.

Over een paar weken is school alweer afgelopen en begint de reis, ik hoop dat het met jullie allemaal goed gaat.

Groeten uit Afrika

Wout

• 27 Juni 2007 - 09:25

Marloes:

Hey wout! een heel leuk verhaal met foto's!!

• 27 Juni 2007 - 15:13

Ischara:

Hey lieverd,

Weer heel erg leuk. De foto's zijn geweldig. Het idee dat je voor een neushoorn hebt gestaan en een giraffe. Echt geweldig.

Nederland is erg saai zonder je, vooral hier in limburg.

Dikke knuffel... xxx Isch