Een echt ander project. - Reisverslag uit Waspam, Nicaragua van Wout Haasteren - WaarBenJij.nu Een echt ander project. - Reisverslag uit Waspam, Nicaragua van Wout Haasteren - WaarBenJij.nu

Een echt ander project.

Door: Wout

Blijf op de hoogte en volg Wout

16 Mei 2014 | Nicaragua, Waspam

Ik zit nu alweer bijna 2 weken in Waspam en de regio Rio coco.

Ondertussen alweer 2 dorpen bezocht voor ons onderzoek. Het doel is om erachter te komen welk dorp het meeste baat heeft aan een school project. De samenstelling van de teams is ook erg veranderd en ter vervanging van Kim, Johanna en Brenda heb ik nu Gabi die mij helpt met mij project.

Op de laatste zondag dat ik Kim op de bus heb gezet is zij onderdeel van ons team geworden en kwam pecies optijd aan om mee te springen op het dak van een vrachtwagen om naar Uhri te gaan. Daar speelt het constructie onderdeel van ons project af.

Doel is om een school waarvan alleen de fundering nog overeind stond na orkaan felix weer opnieuw op te bouwen. Dit gaan ze doen in beton en daar zit natuurlijk een hoop werk aanvast. Dit wordt dan ook door het constructie team gedaan samen met vrijwilligers uit het dorp.

Het is er erg anders dan in puerto waar we de luxe hadden van stroom en zelfs internet in ons huisje. Nu speelt echt alles zich af in een dorpje die wel stroom heeft, de school pas 4 dagen nadat wij daar zijn aangekomen, en verder met een beperkt aantal winkels en faciliteiten.

Stromend water hebben we maar dan in de vorm van een lokaal riviertje.
Dit is dan ook iets anders georganiseerd maar wel netjes, in een bocht in de rivier heb je eerst het drinkwater ophaal plek, iets verder het dames en kleren wasplek en nog iets verder de plek voor de heren. Allemaal erg basic maar wel erg leuk. We zijn de eerste paar dagen in Uhri gebleven om te helpen het bouwproject op te starten en daarbij heb ik ook nog wat geholpen op de bouw.

Maar op woensdag vorige week zijn we naar het eerste dorp vertrokken, Wasla. Met zijn allen op de boot en de reisgroep die is toen ook meegegaan. Hoewel Wasla niet zo heel ver weg is zijn we eerst naar een lokale finca gegaan aan de rio coco in Honduras (overkant rivier) om daar de nacht door te brengen en een plantage in de jungle te bekijken. Erg mooi en je ziet dan de echte rimboe voor het eerst. Plantages met bananen, frigoles (bonen) suikerriet en veel meer middel tussen bijna ondoordringbare bossen. Ook nog een aapje vastgehouden waarvan de moeder uit een boom was geschoten en ’s avonds vrij onsuccesvol getracht te vissen in de rivier. Maar wel lekker rond het campvuur gezeten.

Het onderzoek begon de dag erna in Wasla, een dorp die er redelijk welvarend uitzag en we hebben 3 dagen heen en weer gelopen door het dorp om met iedereen die we konden vinden te kunnen praten. Het was een goede oefening voor het onderzoek maar dit dorp komt denk ik niet in aanmerking voor een prject van ons omdat ze eigenlijk alles bijna beter hebben geregeld dan in Puerto Cabezas. Eerste dag hebben we heen en weer gevaren met de boot en dag 2 zijn we met een truck naar Wasla gereden en hebben daar een nacht geslapen. Terug weer met een truck naar Uhri om spullen te pakken enm daarna 4 uur zitten wachten op een bus die maar niet kwam.

Uiteindelijk bij de locale telefoon boom, de enige boom in heel de regio waar je bereik hebt met je mobiel, een taxi gebeld. Echt heel grappig om hele groepen mensen om een boom te zien staan en te lopen zwaaien met een mobiel.

Maar helaas zodra ik terugwas bij de school had de rest al een truck geregeld, en precies ook de pastoor van de kerk van Waspam waar we in de weekenden verblijven om de odnerzoeken uit te werken. Dus halverwege moesten we de taxi’s terugsturen. Wel jammer maar we hebben ze nog wel betaald voor de moeite.

Het weekend was voornamelijk in de ban van het uitwerken van het onderzoek. Ik heb het grootste deel op de tablet gedaan maar dat is wel verschrikkelijk werken. Natuurlijk was de enige internetcafe in het stadje dicht voor het weeken dus moesten we doen wat we konden.

Weekend was erg leuk met als enige minpunt dat Pascalle en Aron zijn beroofd onderweg naar huis na de disco, ik liep echt 200 meter achter hun met een paar locals en heb echt niets gemerkt, gezien of gehoord, door 2 kerels met machetes. Ze zijn direct naar de politie gegaan en de dag erna is er heel snel onderzoek gedaan. Enekele verdachten zijn opgepakt en vanmiddag bij terugkomst hoorde we dat er enkele zijn berecht voor 6 jaar cel. Allen spullen hebben ze ook terug behalve het geld en wat mascara...

Maandag zijn we in de boot gestapt naar Bum. Dit was echt 5 uur varen een andere wereld. Was Wasla nog aangesloten aan de weg in Bum kon je alleen maar komen met de boot. Echt alleen maar houten huisjes en de enige gebouwen van beton waren de schoolgebouwen en de kerk. Het hele dorp van ook buiten de invloed van het ministerie van educatie en ze zijn bang dat de school over een paar jaar wegspoeld omdat de rivier 3 meter per jaar aan grond inpikt. We hebben hier dus best goed en interresante intervieuws gehad. Uiteindelijk 2,5 dag gebleven en weer geslapen in een aula.

De lokale kinderen en mensen staan je echt de hele dag aan te staren en ze spreken maar heel beperkt spaans dus vaak kun je dan ook niet met ze praten. Wel een erg leuke tijd gehad.

Reis was 3,5 uur met de boot heen en 7 uur terug bijna thius kregen we motor problemen en voeren we bijna tegen een in het water liggende boom aan. De boot steld ook niet veel voor dan een uitgeholde hele grote boomstam met een 50 pk motor achterop. Maar het doet dienst en met alle matrassen als stoelen zit je nog best lekker ook.

Nu ga ik maar weer aan het werk want ik heb 14 pagina’s aantekeningen die ik uit moet werken tot een mooi verhaal en Zondag vertrekken we naar Klampa.

Bedankt voor alle leuke berichtjes. vindt ik altijd erg leuk om te horen.

Aisabe.. (totziens in Miskito)

Wout

• 16 Mei 2014 - 10:28

Gerard:

Ze hebben jullie support wel nodig zo te lezen. Veel werk te doen. Mooi gebied om in te werken.

Ik zal Felix als hij vanmiddag uit school komt nog even aanspraken op die orkaan, want dat is natuurlijk niet de bedoeling!

veel succes verder,

Gerard

• 16 Mei 2014 - 12:35

Mirella Rothengatter:

Hola Wout:
    Wat een mooie verhalen weer!! Je zit daar soms ook echt in the middle of nowhere he? Heel bijzonder hoor!
    Mooi dat je ondanks alle strubbelingetjes en ongemakken het toch zo goed naar je zin hebt!!
    Geniet van je verblijf en tot het volgende bericht maar weer.
    Hartelijke groetjes uit Deventer, Mirella

• 17 Mei 2014 - 09:58

Hans Van Haasteren:

Nou Wout, dit is het echte werk. Je zult je ambities wel bij moeten stellen. Buena Suerte

• 24 Mei 2014 - 13:23

Yvonne:

Hee Wout,

Dat is idd wel een hele andere wereld dan de hectiek van het westen! Succes met jullie project en veel plezier nog!